Møt Shudu, CGI modellen som nydelig frontet Fenty Beauty (Rihanna’s merkevare). Og Lil Miquela, som promoterte Prada’s høstkolleksjon. Det er kule. De er sexy. De har «attitude». Og ikke minst, de har enormt mange følgere.
De er også så falsk som de kan bli, et produkt av vår fasinasjon for det virtuelle.
Først kom Fake News. Nå er det Fake Influencers. Vi mennesker har alltid skapt fiksjonelle karakter som inspirerer oss – fra TV-karakterer til musikkalias som Ziggy Stardust og Gorillaz. Forskjellen er, ifølge Florence Evans i Creative Review, ”det mediet de har blitt skapt i og blomstret i, og skille mellom dem og virkeligheten.”
Vi er allerede godt kjent med fenomenet influensers, og i hvordan de brukes i markedsføring. Derfor er det kanskje ikke helt fremmed for oss å skulle følge med på disse dataanimerte IT-jentene?
Lil Miquela har dukket opp i motekampanjer av Chanel, Supreme og Vans, og hennes første singel «Not Mine» ble umiddelbart en Spotify hit. Hennes suksess, skriver Evans, kan forklares slik,
…Det er uten tvil hennes «realness». Det Miquela har som ikke andre «virtuelle» eier er verdier og meninger som hun lever etter, og som andre kan kjenne seg igjen i. Hun brukes sin plattform som en aktivists, og hun støtter bevegelser som «Black Lives Matters» og organisasjoner som «Black Girls Gode.» Dybden i hennes karakter er det som gjør at Miquela oppleves som noe mer enn en «virtuelldukke». Kanskje hun faktisk er ekte, bare ikke et menneske.
BBC: De virtuelle kjendisene og deres fascinerende verden på Instagram
BBC dekker begynnelsen på suksessen til Shudu, den langlemmede gudinneskikkelsen som ble lansert på Instagram i 2017. Hennes lansering førte umiddelbart til en identitetsjakt – alle ville vite mer om denne kvinnen. Noen var skuffet, andre var lettet – da de fant ut hun kun var et virtuelt produkt, en dataanimert skapning skapt av fotografen Cameron-James Wilson. Som sier han ble helt overveldet av hennes umiddelbare suksess.
BBC journalist Damian Fowler gjennomførte et email-intervju med Lil Maquila, og spurte henne om hennes tanker rundt «virtuelle kjendiser». Miquela svarte:
Jeg tenker at alle kjendiser i populærkulturen er virtuelle! Det har vært frustrerende å se feilinformasjon og memes påvirke vårt demokrati, men jeg tror det forteller oss noe om den «virtuelle makten». Det virtuelle former vår hverdag, og jeg tror det er derfor jeg er så lidenskapelig opptatt av å bruke virtuelle kanaler som Instagram til å påvirke positivt.
Medium: Hva f*** er en Micro-Influencer?
«Fordi vi gjennomskuet Micro-Influencere i 2017», skriver Tristain Tarpley i Medium. Han sier vi burde tenke oss nøye om før vi drar oss inn i en verden hvor vi godkjenner slik påvirkningskraft, uansett om personen er ekte eller ikke.
Ordet på alles lepper i kommunikasjonsbransjen er: Micro-influencer. Dette er mennesker med mange følgere, men som har få nok til å kunne ”groome” dem og dele ut personlige tips til sine følgere. Når du når 100 000 følgere forsvinner den personlige dybden, men for Micro-Influencere:
…hver eneste en av deres følgere er også en venn. De formidler troverdighet og tillit og følgerne får de samme fordelene en venn hadde fått – raske kjøp, lite forhandlinger, personlig tips, og velmenende råd – i tillegg til å få tilgang på et stort nettverk av likesinnede mennesker.
En studie, presentert av ZDNet, konkluderer med at en Micro-Influencer har ti ganger større mulighet for å påvirke et kjøp enn tradisjonelle kjendiser, og dette har forandret måten selskaper og store merkevarer markedsfører sin produkter.
Problemet er at de er micro – som betyr vanskelig å finne. Og derfor har også noen selskaper utviklet en strategi for å finne de mest populære og signere dem.
ZDNet: Svindlere koser seg i kulissene
Verdien i Micro-Influensere for selskaper og merkevarer har åpnet opp døren for edens slanger. Ifølge ZDNet,
Falske profiler, falske likes, og falske kommentarer flyter rundt i sosiale medier, særlig på Instagram. Slik blir det når influencere kjemper om oppmerksomheten til de store selskapene, og de mest verdifulle reklamekontraktene. Influencer-svindel er et voksende problem i en industri som er verdt mer enn 1 milliard dollar, så mye penger gjør den sårbar for svindlere som ønsker å utnytte seg av populariteten til Influencers.