Anine - 03.08.21

Norsk startup vil sette ny standard for grønn og bærekraftig handel

– 60 prosent av klimautslippene kan spores tilbake til deg og meg og de valgene vi tar i hverdagen, vi ønsker å bidra til en mer bærekraftig og miljøvennlig fremtid, forteller Øystein.

 

I debatten om Det grønne skiftet har det blitt etterlyst “noen nye voksne som tar ansvar”. Mange oppgir at de ønsker å gjøre små ting i hverdagen som er bra for seg selv og verden, men det er kanskje lettere sagt enn gjort. Dette vil Øystein og teamet hans gjøre noe med. Øystein Høie er daglig leder og gründer av Fauna, som holder til på 657 Oslo.

– Som forbrukere har vi en utrolig stor makt som er lett å glemme når vi er slitne etter jobb og må handle middag. Det er lettere å ta bilen, enn sykkelen. Lettere å velge en ferdigpizza istedenfor å lage mat fra bunnen av og ja, du skjønner greia. Fauna ønsker å gjøre det enklere å ta gode valg ved å belønne deg hver gang du velger det grønnere alternativet, forteller Øystein.

Fauna er inspirert av andre lærings- og  adferdsapper som bruker trofeer, badges, streaks og andre kortsiktige belønningsmetoder. 

På lang sikt kan brukeren spare opp bonuspoeng som kan veksles inn i andre grønne produkter og tjenester som sykkelferie i Lofoten, surfekurs på Jæren eller måltid på en vegansk restaurant med venner.

Hender holder en iPhone - viser frem appen Fauna Eco
Bonuspoengene du samler opp i Fauna kan brukes på en belønning til deg selv eller andre.
Foto: Jonas Parmann

Det er ingen tvil om at det er spennende tider for Fauna. Når vi møter Øystein gnistrer det av lidenskap og skaperkraft i øya på ham. Det er tydelig at han brenner for det han snakker om. Det er kanskje ikke så rart, ettersom Fauna konseptet er inspirert av hans eget ønske om en bedre fremtid for datteren sin.

Like handlingskraftig som bærekraftig

Øystein har som mange andre alltid vært opptatt av klima og miljø, men han har funnet det vanskelig å gjøre noe mer med det. Dette forandret seg da han ble far, og datteren hans kom til verden. “Hva slags verden er det barna våres vokser opp i, og hva slags fremtid etterlater vi oss?” var spørsmål han begynte å stille seg selv.

– Det virker håpløst på mange måter fordi utslippene på verdensbasis bare fortsetter å stige – og vi får dårligere og dårligere tid. Men det er jo sånn den menneskelige hjernen fungerer, vi kan ikke løse alt på én gang. Vi må starte med små steg – og dét som er fascinerende er at historien har vist oss at små steg kan lede til enorme endringer, men du må starte med det du kan gjøre her og nå, sier Øystein.  

For mange blir det med disse spørsmålene, noen føler på motløsheten, men for Øystein W. Høie førte disse spørsmålene til en ny karrierevei. 

 

Gründer med stor G

Øystein er grunder med stor G. Nysgjerrigheten om hypoteser og kreative løsninger har vært en del av oppveksten, og vi er imponert (men ikke overrasket) over at det er nettopp han som har tatt på seg jobben om å få det grønne skiftet inn i ryggmargen til oss nordmenn. 

Øystein har stiftet mange selskaper i tidlig alder og har jobbet noen år som leder i det han kaller “vanlig firmajobb”. Likevel savnet han å være gründer, og han har alltid visst at han kom til å ta spranget på ett eller annet tidspunkt. 

For det er ikke en enkel oppgave å skulle utfordre og forandre holdninger og vaner til en hel befolkning, men hvis det er noen som skal få det til, så er det Fauna. 

 

Mann i grå skjorte og blå bukser sitter på en benk i Oslo. Himmelen er blå.
Fauna gründer Øystein W. Høie har alltid vært opptatt av klima, men kjente på hvor vanskelig det kunne være å endre egne vaner.
Foto: Jonas Parmann

Verdibasert ledelse

Som leder har det vært viktig Øystein å lede med formålet om at Fauna skal løse et stort samfunnsproblem, og stoppe menneskeskapte klimaendringer. Siden oppstart i 2020 har Fauna vokst og teamet består i dag av åtte personer som deler en lidenskap for bærekraft og miljøDet blir som en magnet og du tiltrekker deg veldig mye talent som ønsker å jobbe med noe meningsfylt. Samtidig tiltrekker du deg merkevarer og samarbeidspartnere som tror på det samme, deler Øystein. Dette var ting han plukket opp under tiden med tidligere arbeidsgiver Dreams, og nå opplever han det samme i Fauna. Men det er ikke Fauna som er heltene i dette scenarioet, han oppsummerer det enkelt.

“– Vi er bare en fasilitator, de ekte heltene er forbrukerne som endrer seg og de grønne merkevarene som har klart å utfordre sin egen bransje med å komme opp med en bærekraftighet modell. Vi skal bare løfte de fram. Når de lykkes – så lykkes vi.”
– Øystein W. Høie.

Creative tech og veien videre

– Det er mye spennende som skjer i norsk startup om dagen og vi kan jo lure på hvorfor det har tatt oss så lang tid å komme opp med løsninger som kan forbedre verden, når mye av teknologien allerede er der, forteller Øystein. 

Øystein fortsetter: 

“Begrensningen er som regel ikke teknologien, teknologien har kommet langt. Utfordringen er å identifisere et behov og kartlegge forskningen som allerede finnes. Det er vi mennesker som er bremseklossene i utviklingen. Teknologien finnes der allerede til å gjøre utrolige ting, men vi må komme opp med smarte måter å kombinere alle disse innovasjonene på.” – Øystein W. Høie.

Telefon viser frem Fauna eco appen - Inspirasjon til et sunt liv.
Bildetekst: Finn hverdagsinspirasjon til å leve et sunt liv med Fauna.
Foto: Jonas Parmann

Det er nøyaktig dette Fauna har gjort. Det hele startet med nysgjerrighet og et ønske om å teste en hypotese: Nordmenn sier de ønsker å leve mer bærekraftig, men finner det vanskelig. Hvis det fantes en plattform som kunne gjøre det enklere å velge grønt, ville folk melde seg på? 

Takket være støtte fra Innovasjon Norge fikk Øystein laget en landingsside og reklamekampanje som beviste hypotesen. Folk flest ønsker faktisk å leve et grønnere liv, men ved bruk av ord som bærekraft og en grønnere hverdag kommer det automatisk en del utfordringer og etiske spørsmål.

Grønnvasking og bærekraft politiet

– Vi kan ikke snakke om det grønne skiftet uten å diskutere grønnvasking. Grønnvasking er et stort problem som undergraver mye av det positive arbeidet som utføres av flere bedrifter og næringer, forteller Øystein. 

“Det som er viktig for oss er at vi har en veldig vitenskapelig tilnærming. Vi lener oss på hva vitenskapen sier er grønnere alternativer, og i vårt formålsparagraf har vi at hvis vitenskapen endres, så skal vi endre oss. Og det kan jo bety at noen partnere kan være med nå, men bli tuppa ut hvis forskning viser at dette er ikke så bra som vi trodde.” – Øystein W. Høie

Når det kommer til forbrukerne er Øystein tydelig på at Fauna ikke skal gi noen dårlig samvittighet. De skal kun inspirere, og Fauna er for alle som er nysgjerrige på et mer bærekraftig liv. 

– Vi må ikke legge listen så høy at folk ikke kan leve opp til den, en vanlig forbruker kan halvere sitt klimautslipp med veldig enkle grep. – Hvis alle gjør det, så har vi nådd målene våre på disse tallene. 

Noen trenger en bil, noen trenger å fly, så la oss heller fokusere på det vi kan gjøre, sier Øystein. 

 

Mann i grå skjorte smiler
Daglig leder og gründer av Fauna ønsker å inspirere nordmenn som er nysgjerrige på bærekraft.
Foto: Jonas Parmann

Det er ikke en liten oppgave Fauna har tatt på seg, de skal rebrande bærekraft og lære nordmenn små, enkle grep som gjør det fullt mulig å kombinere et rikt, spennende og meningsfylt liv med det å være klimavennlig.

Vi tror verden trenger Fauna, og for å hjelpe dem med å skape den endringen de ønsker å se i verden så trenger Fauna oss. Om du er nysgjerrig på fordelsprogrammet deres, og hvordan Fauna fungerer i praksis, kan du besøke Fauna og melde deg på venteliste så får du beskjed om når appen er klar til bruk. 

Vi ønsker Fauna lykke til videre på reisen og gleder oss til å følge “de nye voksne” på veien mot å skape en bedre fremtid.